«Το καθήκον μας, ... είναι να βοηθήσουμε τα παιδιά να ανεβαίνουν τα δικά τους βουνά, όσο το  δυνατόν ψηλότερα».                                                     

Loris Malaguzzi

 

 

Προσέγγιση Reggio



Η εκπαιδευτική προσέγγιση του Reggio αντλεί το όνομά της από τον τόπο καταγωγής της, μια περιοχή που βρίσκεται στο Reggio Emilia Romagna της βόρειας Ιταλίας.

 

Πρόκειται για ένα εκπαιδευτικό σύστημα που προάγει το ρόλο της συνεργασίας μεταξύ των παιδιών, των εκπαιδευτικών και των γονέων.

 

Στην καρδιά της προσέγγισης Reggio βρίσκεται η ελευθερία και η δημιουργικότητα των παιδιών.

 

Βασισμένο στα ενδιαφέροντα των παιδιών, στην συν-οικοδόμηση της γνώσης, την αλληλεξάρτηση των ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων μάθησης και το ρόλο της κοινωνίας στην κατανόηση αυτής της αλληλεξάρτησης.

 

Την εκπαιδευτική προσέγγιση Reggio έχουν υιοθετήσει πολλά προγράμματα προσχολικής ηλικίας σε όλο τον κόσμο.

 

Το 1945, μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, μια ομάδα γονέων έχτισαν το δικό τους σχολείο.

 

Ο δάσκαλος, Loris Malaguzzi, εμπνευσμένος από τα κίνητρα των γονέων, ένωσε τις δυνάμεις του μαζί τους για την παροχή φροντίδας και εκπαίδευσης των μικρών παιδιών.

 

Γιατί προσέγγιση Reggio ;;;

 

 Οι εκπαιδευτικοί του Reggio δεν βλέπουν τα παιδιά ως άδεια δοχεία που χρειάζεται να γεμίσουν με πληροφορίες και γεγονότα,

αλλά βλέπουν τα παιδιά ως ικανά και αρμόδια να κατασκευάσουν τις δικές τους θεωρίες. 

 

Το περιβάλλον εσωτερικό και εξωτερικό παίζει πρωταρχικό ρόλο στην κατάκτηση της γνώσης. Αποτελεί τον τρίτο δάσκαλο για το παιδί (οι τρεις δάσκαλοι για το παιδί είναι: οι γονείς, ο εκπαιδευτικός καΙ το περιβάλλον) .

 

Για το λόγο αυτό μία από τις καινοτομίες του Reggio είναι το atelier όπου γίνεται χρήση  υλικών όπως πηλός, σύρμα, φυσικά ανακυκλώσιμα υλικά.

 

Στα σχολεία Reggio αφιερώνουμε μεγάλο μέρος των σχολικών δραστηριοτήτων στις τέχνες, αφού, σύμφωνα με τη μεθοδολογία Reggio Emilia τα παιδιά μαθαίνουν μέσα από πολλαπλές “συμβολικές γλώσσες”. 

 

 

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Reggio Emilia είναι βασισμένο:

 

  • Πολύπλευρη προσέγγιση εκπαίδευσης του παιδιού.

 

  • Ο εκπαιδευτικός έχει ρόλο παρατηρητή, συντονιστή, εμψυχωτή, συνεργάτη, καθοδηγητή στην ανακάλυψη και στην κατάκτηση της γνώσης.

 

  • Ένα προσεκτικά οργανωμένο περιβάλλον εμπλέκει τα παιδιά σε ένα περιβάλλον μάθησης με πολλά ερεθίσματα.

 

  • Τα παιδιά ενθαρρύνονται να ερευνούν, να παρατηρούν,να αναζητούν, να καταγράφουν, να σκέφτονται και να μοιράζονται τις εμπειρίες τους.

 

  • Τα μέλη της κοινότητας συμμετέχουν ενεργά. Για να απολαύσουν τη διαδικασία της μάθησης και τις εργασίες.

 

  • Τα παιδιά, οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί έχουν  ισχυρή σχέση μεταξύ τους.

 

  • Τα παιδιά μαθαίνουν μέσα από την έρευνα και την εξερεύνηση.

 

  • Κάθε παιδί θεωρείται μοναδικό, ο πρωταγωνιστής στην ανάπτυξή του και αποτελεί ενεργό μέλος της ομάδα του.

 

  

«Τίποτα χωρίς παιχνίδι!!!»

 

                            Loris Malaguzzi

 

 

Loris Malaguzzi,
Ιδρυτής της προσέγγισης Reggio

 

«Οι Εκατό Γλώσσες Παιδιών»


Ποιες είναι οι εκατό γλώσσες των παιδιών;

 

Η προσέγγιση Reggio χρησιμοποιεί πολλούς και διαφορετικούς τρόπους έκφρασης, χρησιμοποιώντας και εξασκώντας όλες τις αισθήσεις (όραση,ακοή,αφή,όσφρηση,γεύση), προκειμένου να αντιπροσωπεύσει τις διαδικασίες και τις θεωρίες μάθησης των παιδιών.

Η ζωγραφική, το σχέδιο, η αφήγηση, η 3D γλυπτική, το θεατρικό παιχνίδι, η μουσική, η ποίηση, η γραφή, η χαρτογράφηση και πολλά άλλα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να εκφράσουν αυτό που τα παιδιά ανακαλύπτουν και μαθαίνουν.

Αυτό είναι ό,τι ο ιδρυτής Loris Malaguzzi περιγράφει ως «Οι Εκατό γλώσσες των παιδιών».

 

«Οι Εκατό Γλώσσες των παιδιών.»

Το παιδί αποτελείται από εκατό.
Το παιδί έχει:
εκατό γλώσσες,
εκατό χέρια,
εκατό σκέψεις,
εκατό τρόπους σκέψης
παιχνιδιού και ομιλίας.
Εκατό πάντα εκατό
τρόπους να  ακούει και να αγαπά.
Εκατό χαρές
να τραγουδά και να καταναλαβαίνει.
Εκατό κόσμους
να ανακαλύψει.
Εκατό κόσμους
να εφεύρει.
Εκατό κόσμους
να ονειρευτεί.
Το παιδί έχει
εκατό γλώσσες
(και εκατό εκατό εκατό περισσότερες…)
Αλλά κλέβουν τις ενενήντα εννέα…
το σχολείο και ο πολιτισμός!

Διαχωρίζουν το κεφάλι από το σώμα.
Λένε στο παιδί:
να σκεφτεί χωρίς χέρια,
να το κάνει χωρίς κεφάλι,
να ακούει και να μην μιλάει,
να μαθαίνει χωρίς χαρά.
Να αγαπά και να θαυμάζει
μόνο το Πάσχα και τα Χριστούγεννα
Λένε στο παιδί:
να ανακαλύψει τον κόσμο που ήδη υπάρχει.
Και από τις εκατό
κλέβουν τις ενενήντα εννέα.
Λένε στο παιδί:
Αυτό είναι το έργο και το παιχνίδι,
η πραγματικότητα και η φαντασίωση,
η επιστήμη και η φαντασία,
ο ουρανός και η γη,
η λογική και το όνειρο
είναι πράγματα
που δεν πάνε μαζί.
Και έτσι, λένε στο παιδί
ότι οι εκατό δεν υπάρχουν
Και το παιδί λέει: «ΑΠΟΚΛΕΙΕΤΑΙ. Οι εκατό υπάρχουν!!!!»


 

Loris Malaguzzi,
Ιδρυτής της προσέγγισης Reggio

Όλα τα σχολεία παρέχουν διαφορετικά προγράμματα σπουδών. Επίσης, όλες οι οικογένειες έχουν διαφορετικές ανάγκες. Η δική μας φιλοσοφία ίσως να μην ταιριάζει σε όλους. Συνεπώς, προτείνουμε η επιλογή του σχολείου μας, να γίνεται με συνειδητό τρόπο και να πιστεύετε πραγματικά ότι ταιριάζει στις ανάγκες και τις πεποιθήσεις σας. 

Follow Us
  • Google+ Black Round
  • Facebook Black Round
  • Instagram Black Round